Naše dojmy z (ne)konference Vyhledávače zboží 2013

Minulý týden se v Brně uskutečnil další díl (ne)konference Vyhledávače zboží 2013. Jaké informace a zajímavosti jsme si odnesli?

NetDirect se letos opět účastnil již druhého ročníku (ne)konference Vyhledávače zboží 2013, přičemž celou akci partnersky podpořil. Celý (ne)konferenční den se nesl v duchu neformální a komorní atmosféry. Tradiční podávání rukou pro změnu vystřídala seznamovací hra s obálkami.

Přednášku zahájil porovnávač Hledejceny.cz…

Na úvod vystoupili David Holeček a Tomáš Heřmanský z Hledejceny.cz, kteří nadnesli zajímavé téma - proč vůbec registrovat svůj e-shop na Hledejceny.cz.

Jaké jsou odlišnosti a přidané know-how, které odlišují Hledejceny.cz od ostatních porovnávačů?

Rozhodující jsou následující faktory:

  • vyšší konverzní poměr (dosažení sloučení s Mladou frontou)
  • propojení bazarového zboží se zbožím z e-shopu (propojení inzertních serverů)
  • osobní přístup k problémům

Nejčastější chybou, která se e-shopům stává, je nepřenášející se cena dopravy. Tím pádem dochází k nastavení ceny zdarma. Pokud e-shop není v XML feedu schopen tento údaj dodat, je možné v administraci porovnávače nastavit cenu samostatně.

Prezentace HledejCeny.cz na (ne)konferenci Vyhledávače zboží 2013
Prezentace HledejCeny.cz na (ne)konferenci Vyhledávače zboží 2013

Stálým tahounem je na Hledejceny.cz  elektro, které je nejoblíbenějším zbožím k vyhledávání. Velkým skokanem je naopak kategorie oblečení, kde se návštěvnost v poslední době ztrojnásobila. Dvě třetiny hledaných dotazů na Hledejceny.cz tvoří všeobecné názvy. Konkrétní dotazy jsou vyhledávané pouze z jedné třetiny. Lidé nevyhledávají konkrétní značku, ale zadávají obecné názvy jako například červené tričko apod.

…následovaný portálem HyperZboží.cz

HyperZboží v dnešní době zahrnuje na třicet portálů (např. HyperInzerce, HyperZboži, HyperSlevy atd.). Například propojení HyperInzerce s HyperZboží generuje porovnávači 30 % návštěvnosti. Za necelý rok postavil vývojový tým HyperZboží kompletně nové jádro. V rekordním čase dokázali celý systém přepsat do jiných technologií (Windows Azure) včetně spuštění na cloudovém řešení.

Prezentace HyperZboží.cz na (ne)konferenci Vyhledávače zboží 2013
Prezentace HyperZboží.cz na (ne)konferenci Vyhledávače zboží 2013

HyperZboží se od konkurence liší tím, že nepoužívá na párování EAN kódy. Naopak vše funguje pomocí sémantické platformy. Napadá vás, zda se potýkají s velkou chybovostí? Porovnávač problém ve vysoké chybovosti neuvádí. Snaží se spíš zvýšit celkové procento zatřízení. Vše probíhá bez brigádníků, pouze na sémantické vrstvě, kterou správcuje pouze jeden člověk. Vylepšená platforma také přináší nové možnosti, hlavně ve filtrování parametrů. V nejbližší době chystá porovnávač pro uživatele nové filtry, které za dva měsíce hodlá zdvojnásobit.

Návštěvnost HyperZboží

  • měsíční průměr 470 000 návštěvníků
  • denně 15 000 návštěvníků

Diskuze se točila především kolem „mrtvých e-shopů“. Stává se, že se na porovnávači objevují produkty od e-shopů, které již neexistují. Problém je ve stále existujících XML feedech, ze kterých se neustále stahuje zboží. Dobrá zpráva je, že HyperZboží.cz přislíbilo odstranění této závady.

Michal Král z Pricemania.sk přiblížil slovenský trh

Michal Král z Pricemania.sk zpestřil přednáškový program o zajímavou případovou studii o slovenském on-line trhu. Pricemania.sk má v současné době 13 zaměstnanců na plný pracovní poměr. Na porovnávači se objevuje 500 000 unikátních produktů a registrováno je přibližně 1 200 e-shopů. Snaží se také uživatele vzdělávat pomocí Pricemania Academy, kde učí, jak zakládat e-shopy apod.

Jak je na tom slovenský trh?

  • Největší podíl na trhu má Heureka.sk (okolo 1.2 mil. unikátních návštěvníků/měsíc)
  • Pricemania přibližně 400 tis.
  • Na slovenském trhu dominuje vyhledávač Google (97 %)
  • Důraz na kvalitní a certifikované obchody – u Pricemania TOP 5 obchodů, které si rozdělí cca 75 % objednávek

Nevýhody e-shopů na Slovensku

  • nedůvěryhodný design
  • technické řešení
  • komplikovaný nákupní proces
  • často nulový marketing
  • nízká úroveň komunikace a služeb
  • slabá práce se zákazníkem po nákupu
  • nedostatek analýz (neumí používat Google Analytics, nevyhodnocují podle reálných dat, ale pocitově)
  • velký počet e-shopů nedodává XML feedy s dostupností

Heureka košík – případová studie

Dalším tématem byl Heureka košík, který kontroverzně rozdmýchal debatu. Do Heureka košíku se zatím mohou zapojit kvalitní a zavedené e-shopy. Ovšem optimalizaci e-shopu, kterou košík slibuje, by potřebovaly spíše ty menší z nich. Podle Heureky se obrat u sledovaných e-shopů zvýšil o 31 %, přičemž náklady na Košík se snížily o 15 %. Hrozí však určitá ztráta komunikace e-shopu se samotným zákazníkem, jelikož veškerá transakce probíhá skrze Heureku.

Proč implementovat Košík?

  • nejlepší pozice na Heureka
  • zvýšení obratu
  • snížení nákladů za objednávku
  • garance nákupu
  • bude tam i vaše konkurence