MIH Allegro BV vstupuje do NetDirectu

Dopis jednatele společnosti NetDirect s.r.o. zaměstnancům a novým přátelům v Allegro Group Česká republika a Slovensko.

Vážené kolegyně a kolegové,

mám pro vás důležitou dobrou zprávu. Před NetDirectem se rýsuje budoucnost, která mnohým z vás poskytne řadu příležitostí profesního a lidského růstu.

Konečně vám mohu oficiálně oznámit, že vlastníkem firmy NetDirect s.r.o. se stala významná holandská společnost MIH Allegro BV, která je součástí globální technologické korporace NASPERS (www.naspers.com).

NASPERS sídlí v Jihoafrické republice a působí na celém světě. Sesterské firmy dnes naleznete od Brazílie, Blízkého východu, Afriky a Evropy až po Singapur a Čínu. I v České republice dnes funguje mnoho internetových projektů patřících do skupiny ALLEGRO, například Aukro.cz, AukroCity.cz, Heuréka.cz, BezRealitky.cz ad.

Stáváme se součástí něčeho skutečně kolosálního a dostáváme šanci hrát zde důležitou roli. Máme dobře našlápnuto a nový vlastník našim cílům poskytne podporu. Máme neuvěřitelnou příležitost. Její využití a naplnění je jen na NetDirectu a jeho lidech.

Ohlédnu-li se zpátky na to, co jsme společně z nuly vykřesali, nemám z budoucnosti nejmenší obavy. Věřím, že úspěšnou českou firmu společně s kolegy ze sesterských „servisů“ proměníme ve společnost mezinárodního významu.

Na následujících řádcích (a není jich málo) objasním důvody a hlavní motivy, které vedly k tak zásadnímu kroku, jakým je prodej společnosti. Poodhalím, co nás v nejbližší budoucnosti čeká.

Nadšeně vítám novou etapu, která pro mne bude s NetDirectem také svázána. Tím chci jasně naznačit, že se neloučím a pracovně se budeme i nadále potkávat. Těším se na to a doufám, že i vy.

Nejdříve se ale ohlédnu zpět.

Malý, zcela subjektivní a neúplný flashback

Zvláštní místo v mých vzpomínkách mají lidé z prvních dvou třech krušných let. Firma byla založena na jaře 2002 nečekaně ze dne na den, bez produktů či potenciálních zákazníků. S pouhými dvěma sty tisíci korunami, které zakladatelé Zbyněk Šplýchal, Petr Šigut, Dan Gustin, Jan Bartoš a Jan Svoboda dokázali dát dohromady. Muselo to stačit na právníky, počítače, kanceláře, internet, telefony, nábytek, koberce, benzín i mzdy. Byly to vážně těžké časy, kdy jedinou jistotou byla nejistota. Movité kamarády ani příbuzné při penězích jsme neměli a za milión do firmy bychom klidně dali duši nebo majoritní podíl na celý život.

Ve chvílích nouze jsem společníkům říkával, že tahle firma vyjde. A ať se spolehnou, že pokud by se loď měla potápět, budu poslední krysou, která ji opustí. V té době se v NetDirectu běžně pracovalo 10 až 20 hodin denně za 7-8 tisíc korun měsíčně. Občas se vyplácela každá druhá mzda, a kdo u nás chtěl pracovat, musel si na „neurčito“ přinést vlastní počítač. Vítané byly i stoly a židle z domu. NetDirect neměl ani firemní auto a za klienty se jezdilo rezavým Accordem. Společníci s výplatou stáli až poslední v řadě a oba Honzové dostávali výpovědi z bytů, protože neměli na nájem.

Vzpomínám, jak jsme se dmuli pýchou, když jsme na Poděbradově ulici „brali“ druhou místnost. To už jsme si připadali opravdu úspěšní. Nakonec jsme zabrali 3 patra a ještě kanceláře přes ulici. Před tím pronájmem nás varovali předchozí nájemníci - krachující softwarová firma. Prý ten dům přináší smůlu. Tvrdili, že každý kdo v něm podnikal, zkrachoval. Doufám, že jsme kletbu zlomili a dokázali, že nezáleží na budově, ale na lidech, jejich výdrži, vizích a soudržnosti.

Výčet klíčových osob nečekejte, mohl bych někoho opomenout, což bych si neodpustil. Ale pár jedinců, kteří psali historii NetDirectu zlatým písmem, uvést musím.

Obrovské poděkování patří Zbyňkovi Šplýchalovi, spoluzakladateli firmy. Sice s námi byl dva roky, ale naučil nás dělat e-shopy. Ten člověk dřel jako nikdo jiný a podával výkon jako 5 programátorů, účetní a pokladník dohromady.

Legendou je Sputník, náš první grafik a dřívější natěrač elektrických sloupů. Spuťa dal našim řešením tvář, jež nás kvalitou výrazně odlišovala a pomáhala nám u klientů vítězit.

Vyzdvihnu i „veterány“ z rané éry velké bídy, kteří NetDirect věrně „tlačí“ dodnes a byli vůči firmě v každé situaci loajální. Zcela zaslouženě na prvním místě Dášu Pavelkovou, protože bez Dáši bychom byli poloviční, a Pavla Kramného. Pavlovi děkuju, že zaváděl systémy pro lepší organizaci práce a naučil nás nedělat zadarmo. Pavel by měl zase poděkovat TomFíkovi a mi za to, že jsme vybrousili jeho povahu (ale byl to boj) a naučili ho, že vše není jen černé nebo bílé :).

Obrovské zásluhy má Honza Bartoš. Za chytré nápady, za to že nás tisíckrát rozesmál, ale nejvíce za to, že mi byl stoprocentní oporou v každé situaci, ať už byla jakkoli zapeklitá a vyžadovala jakoukoliv oběť či riziko. Neopomenu ani Dana Gustina, který našel přesně svou parketu a stal se uznávaným guru firmy v oblasti vysoce zatěžovaných databází. Nemalé zásluhy má i Péťa Šigut. Nadšený výzkumník nás přivedl na cestu Microsoftu. Hodně nás první roky bolelo, že musíme za licence každý měsíc platit, zatímco naši konkurenti stavějící svá řešení na open source mají všechno zadarmo. Jenže dneska díky Microsoftu vyhráváme a zejména střední a velké společnosti celkem jednoznačně preferují jeho technologie.

Velké uznání patří i společníkům Jirkovi Hlavenkovi a Tomáši Fikarovi. Jirkovi za jeho selský rozum, provokativní názory podávané bez servítků, nezaujaté pohledy a pomoc při zavádění standardů jako IFRS ap. Tomášovi za to, že byl tím hlavním, kdo se mnou tvořil skutečný business development a dokázal firmu dobrými radami posouvat po všech stránkách kupředu.

Děkuju Rudovi Volnému, našemu šéfovi z předchozího zaměstnání. Za prvé za to, že nám dal najevo, jak se věci mají, a přispěl tím k založení NetDirectu. Za druhé za to, že nám pomáhal k obchodům, speciálně, že nás jako subdodavatele najal na projekt pro jistou finanční instituci. A to v době, kdy už jsme byli finančně opravdu, ale opravdu na dně. Za ty peníze jsme mohli pokračovat v rozpracovaných internetových obchodech. Od té doby stoupáme, ta zakázka byla bod zlomu.

Dnes, když jdu po NetDirectu, potkávám skvělé lidi a profíky supertěžké váhy. Zdravím je a povídám si s našimi  „Jágry“ a „Jágerkami“, kteří NetDirect denně posouvají dál, bez váhání jdou za hranice povinností a jsou týmovými hráči. Tihle lidé mě vždycky inspirovali a dobíjeli energií. Peníze na výplatní pásce pro ně nejsou primárním motivem, nechodí to do práce přežít, ale mají v sobě oheň, který je nutí vynikat a tvořit. Je radost s nimi dělat a je skvělé vědět, že zvládnou vyrůst ještě výš, než si možná dnes myslí.

Těším se na další spolupráci a budu vám držet palce ve všem, co děláte. V průběhu času dostanete příležitosti, o kterých se nám dříve ani nesnilo. Mimochodem víte, co znamená Allegro? Prostě „svižné tempo“. To my máme rádi, budeme kompatibilní, takže do toho :).

NetDirect v polovině roku 2011

Z mého hlediska je NetDirect slušnou softwarovou firmou. Obraty rok od roku bez výkyvů rostou. Dosahujeme zajímavých finančních výsledků (EBITDA). Zisky zůstávají ve firmě a umožňují její rozvoj. V mnoha směrech jsme jedničkou mezi tuzemskými producenty eshopů, ať se jedná o obrat, počty referencí či obraty realizované našimi klienty.

Jsme striktně rozpočtově řízení, pravidelně reportujeme, vyhodnocujeme a činíme kroky k nápravě při odchylkách v plnění plánů. Peníze se u nás nikdy nevyhazovaly oknem a snažili jsme se je investovat s rozmyslem a myšlenkami na budoucí přínos.

Disponujeme vysoce kvalifikovaným a certifikovaným personálem, specializacemi a rozvinutými kompetencemi. Lidé jsou u nás zastupitelní v případě nemocenských i dovolených a mnozí jsou inovačně orientováni.

Naše produkty neznají bariéry v přizpůsobivosti klientským potřebám. Jsou robustní a zvládají vysokou zátěž, když jim věnujeme náležitou péči v etapě implementace i následné údržbě. Máme za sebou velmi sofistikované projekty v mnoha jazycích. Umíme s e-shopem plně automatizovaně propojit jakýkoliv externí systém a složité zakázky včetně úkonů systémové integrace „sekáme jako Baťa cvičky“ - tedy v termínech a kvalitně. To vše díky dobré organizaci a standardizovaným řídícím procesům.

Snažíme se ze všech sil podporovat naše klienty v růstu a máme fantastické plány, které budeme realizovat jak sami, tak ve spolupráci s ověřenými partnery. Dávno jsme pochopili, že podpora zákazníků je klíčem k úspěchu firmy. Víme ale, že sama dodávka softwaru, byť velmi sofistikovaného, SEO optimalizace, exporty na porovnávače, či vágní školení k úspěchu nestačí a stačit nebudou.

Je skvělé, že jsme udrželi zdravě štíhlou „byrokracii“ a zároveň pružné a jednoduché procesy. Ty musíme i v budoucnu přizpůsobovat počtu a složitosti zakázek, kapacitám, specializacím a maximální kvalitě na výstupu.

Samozřejmě nejsme lidmi a firmou bez chyb, ale to co nás žene stále rychleji nahoru, je sebereflexe a umění chyby nejen identifikovat, ale i rychle napravovat. Rovněž si myslím, že klíčovou roli na cestě vzhůru hraje přátelská, ale současně profesionální atmosféra, která u nás vládne.

Jaký je NetDirect v polovině roku 2011? Myslím, že je připraven. S vysoce konkurenčními produkty, skvělými lidmi a efektivními procesy i technickým zázemím. Je schopen přijímat posily, budovat vazby se „sesterskými“ společnostmi v zahraničí a stavět svůj sukces na spolupráci v internacionálním týmu.

Důvody akvizice – synergie, know-how a potenciál expanze

V oblasti elektronické komerce se nové trendy prosazují stále rychlejším tempem. Některé možná vyšumí, jiné zůstanou.

Obchodníci zatím nadšeně hovoří o sociálních sítích. Na trh útočí slevové servery a social shopping kluby. Do oblasti koncového prodeje vstupují velké řetězce a tradiční distributoři. On-line svět opět srůstá s kamenným v různých hybridních schématech jako Pick-Up-In-Store, informační kiosky, výdejní místa… Objevují se nové distribuční kanály i platební metody. Svou cestu si razí drop-shipping i logistické servisy. Porovnávače mění chování nakupujících, rostou tlaky na ceny a profesionalitu služeb.

Tradiční C2C platformy se na celém světě transformují na B2C a místo second handů se přetvářejí na otevřené prodejní galerie s novým zbožím za pevnou cenu. Velcí světoví hráči už jsou v Evropě a evidentně je zajímá i Evropa střední a východní. Ve hře jsou obrovské marketingové rozpočty.

Velké e-shopy se perou o tržní podíly a spoléhají na budoucí zisky, zpětné bonusy a marketingové příspěvky. Objevují se nové reklamní formáty a možnosti.

Do toho všeho přicházejí technologické změny a očekávání, že trhu budou brzy dominovat multidotykové obrazovky. Nakupování se z velké části zřejmě přesune do chytrých mobilních telefonů, e-komerci možná hluboce ovlivní nutnost integrace se sociálními sítěmi. Na e-shopy jsou nasazovány predikční a rekomendační systémy, přichází renesance affiliate programů.

Sami se v tom všem někdy obtížně vyznáme a není pro nás snadné rozhodnout, kterým výzvám věnovat energii a které zatím opomíjet. O kolik složitější to mají naši klienti! V jejich zájmu musíme pružně reagovat na trendy ve světě, protože úspěch a existence naší firmy jsou úzce spojeny s prosperitou našich zákazníků.

Uvědomujeme si, že klienti do našich aplikací a služeb investují významné částky a naší povinností je jejich podpora všemi možnými formami. Musíme nabízet lepší služby v oblasti marketingu a poradenství, nové prodejní kanály integrované do e-shopů (např. Aukro.cz, Allegro.pl, Heuréka.cz, Ceneo.pl) a v neposlední řadě ještě flexibilnější softwarová řešení odpovídající potřebám prudce se měnícího trhu.

Díky obrovské síle NASPERS a ALLEGRO již výzvám nečelíme sami. Komunikujeme s odborníky z „rodiny“ a využijeme báze znalostí i technologií. V obrovském vesmíru elektronické komerce nejsme solitér. Můžeme se opírat o skupinu, jejíž vliv je dnes cítit na každém kontinentě. Budeme těžit z mnoha možných synergií. Pokusíme se naše aplikace a služby vyvážet.

To jsou důvody, proč dřívější společníci hledali strategického a nikoli finančního investora.

Domníváme se, že jsme našli toho pravého, do jehož strategické koncepce zapadáme, a díky tomu NetDirect a jeho zaměstnanci získají větší jistotu a potenciál pro další růst.

Naše strategické cíle

Nastíním alespoň ty nejbližší cíle, jež mají jasnější kontury.

Posílení pozice na českém a slovenském trhu

Investice nového vlastníka společnosti NetDirect s.r.o. do České republiky směřovaly již v minulosti (Heuréka.cz, Aukro.cz, BezRealitky.cz a mnoho dalších). Zdůrazňuje, že mezi primární cíle patří posilování pozice na českém a slovenském trhu. Velmi náročná klientela a extrémně konkurenční trh nám pomohou vyvíjet špičková řešení, která bude možno lokalizovat a exportovat. Na českém trhu budeme nalézat synergie, které budou přínosné pro naše klienty. Brzy umožníme všem našim klientům prodávat na Aukro.cz přímo z administrací e-shop řešení FastCentrik a ShopCentrik. Klientům se otevře nový prodejní kanál s miliardovými obraty. To je jen příklad budoucích synergií.

Export našich produktů a služeb

NetDirect dokáže růst ve vysoce exponovaném tuzemském prostředí. Může růst i za hranicemi.  Pouze našimi dřívějšími silami by to bylo obtížné a riskantní. Nyní jsme ale spojeni se skupinou firem v Allegro Group, které jsou v oblasti elektronické komerce úspěšné v mnoha zemích a mají zde vlastní personál. Allegro je velmi silné od Polska přes Bulharsko po Rusko, Ukrajinu, či Turecko ad. To je skvělá zpráva i pro naše české a slovenské klienty, kteří již v hojné míře dobývají cizí trhy. Přitom jim nový vlastník NetDirectu nekonkuruje u nás ani v zahraničí, protože filosofií Allegro Group je poskytovat otevřené „market places“ (např. Allegro.pl, Molotok.ru, Aukro.ua, Ceneo.pl apod.), na kterých může prodávat každý.

Interní projekty pro členy „rodiny“

NetDirect bude realizovat zakázky pro různé firmy ve skupině Allegro Group. Nyní jsme dokončili práci na významném projektu mezinárodního významu. Dílo bylo odevzdáno včas a v plné kvalitě, naši kolegové se „venku“ zapsali ve velmi pozitivním světle a vyzkoušeli si rutinu komunikace s lidmi mnoha národností. Nyní už se rýsují projekty další a to i mimo evropský kontinent.

NetDirect ale není jediným výrobcem e-shopů v „rodině“ a své místo si musíme vybojovat. První krok jsme zvládli.

Personální posily

Můžeme počítat s výraznými personálními posilami. Vedle náboru nových zaměstnanců je pro nás nejdůležitější udržet a lépe motivovat stávající zaměstnance. Ti se o růst firmy významně zasloužili a na jejich schopnostech a znalostech chceme stavět budoucí růst. Brzy budeme v Ostravě zaměstnávat i cizince. Proto, mohu-li apelovat, klaďte důraz na výuku angličtiny.

Personální změny

Velmi důležité téma jsem nechal záměrně nakonec, aby co nejvíce z vás četlo až do konce. Zásadní změny ve vedení firmy se nechystají, nepřipravuje se ani „invaze“ Allegro manažerů.

Co se týká mě osobně, zůstávám jednatelem NetDirectu, ale velkou část mých povinností přebírá Pavel Kramný, který se stává provozním ředitelem firmy (neboli COO, Chief Operating Officer). Důvodem je mé angažmá v Allegro Group a řada nových úkolů. Mnoho mých aktivit bude s NetDirectem nadále souviset, takže se každý týden uvidíme.

Pavla v jeho funkci nahradí Petr Rzeplinski. Další změna se do konce tohoto kalendářního roku bude týkat vedení oddělení MediaCentrik, kde zodpovědnost za Honzu Bartoše převezme nový vedoucí. Dan Gustin je rozhodnut pro firmu pracovat alespoň do konce tohoto roku, čemuž jsem velmi rád.

Společníci Tomáš Fikar a Jirka Hlavenka několik let působili jako členové Advisory board (poradního orgánu) a nebyli ve firmě zaměstnáni. Předpokládám, že jejich služeb budeme i nadále užívat. Další člen Advisory board, Radek Havlík, který pracoval v Microsoftu, nastoupil do Allegro Group, takže i s ním se budeme  potkávat a i díky němu prohlubovat už tak skvělé vztahy s Microsoftem.

Je jisté, že NetDirect bude potřebovat posílit nejen o další programátory, analytiky a konzultanty, ale i o další profese, nevyjímaje manažerských talentů. Nové tváře budeme hledat jak do vyššího, tak do středního managementu. Lze očekávat, že výsledky naší práce budou více monitorovány a minimálně do Advisory board budou nominováni také lidé z Allegro Group.

Závěrem

To je vše, co jsem chtěl v tomto předlouhém dopise sdělit mým milým přátelům v NetDirectu a novým kolegům v Allegro Group. Děkuji všem, kteří dočetli do konce a zapomněli na scrollovací tlačítko myši :).

 

Těším se na další spolupráci s Vámi všemi.

 

V Ostravě, 8. 8. 2011

Podpis jednatele společnosti NetDirect s.r.o.
Jan Svoboda