Klubový večer WebTop100 řešil otázky z oblasti UX a použitelnosti webu

Ve čtvrtek 7. června se konal v tomto roce 2. klubový večer WebTop100 s tématem Metody uživatelského výzkumu na webu i mimo něj. Hlavním partnerem těchto odborných setkání je NetDirect.

Setkání s významnými lidmi z oboru

V rámci Klubu WebTop100 se setkávají lidé, kteří mají zájem na výměně zkušeností. Pravidelná setkání otevírají prostor k řešení nejen každodenních situací, ale také dlouhodobých strategických témat.

Na 2. klubovém večeru WebTop100 se sešly špičky v oboru
Na 2. klubovém večeru WebTop100 se sešly špičky v oboru

Na klubový večer WebTop100 přišli představit své poznatky a zkušenosti lidé, kteří patří ke špičkám v oboru. Všichni účastníci zde získali přehledné srovnání základních metod uživatelského výzkumu a informace, kdy a jak kterou použít.

Moderátor klubového večera Ivan Pilný - prezident Tuesday Business Network, zakladatel české pobočky Microsoft
Moderátor klubového večera Ivan Pilný -  prezident Tuesday Business Network, zakladatel české pobočky Microsoft

Uživatelský výzkum v praxi

Po přivítání členů klubu moderátorem Ivanem Pilným - široké veřejnosti známý jako investor z pořadu Den D, se ujal slova specialista na UX (user experience) Adam Fendrych z Dobrého Webu.

Specialista na UX Adam Fendrych z Dobrého Webu
Specialista na UX Adam Fendrych z Dobrého Webu

Jak se lidé na webu orientují? Jak fungují konkrétní prvky?  Jak identifikovat místa, kde mají uživatelé potíže s navigací a jak zjistit, zda je jim jasný význam ikon a texty pro výzvy k akci?

Chcete zjistit, co je na stránce nejvýraznější, jaké emoce v lidech web vzbuzuje a jak jsou webové stránky pro lidi atraktivní?

Jaká je pravděpodobnost, že web návštěvníci doporučí přátelům či kolegům? Sestavte si scénář testování (co jste chtěli zjistit) a pak zvolte metodu testu (např. klikací testy).

Na tyto a jim podobné náměty se zaměřila prezentace Adama Fendrycha, která zevrubně rozebrala Případovou studii uživatelského výzkumu webu Škoda-auto.cz.

Zde se dovíte více: Prezentace na slideshare

Proč kvalitativní výzkum?

Tématem – Chyby ve výzkumu - se hloubkově zabýval specialista na výzkumy pomocí Oční kamery Petr Špringr z GfK Czech. Ve své přednášce se zaměřil na deset typických chyb při kvalitativních výzkumech.

Petr Špringr z GfK Czech - specialista na výzkumy pomocí Oční kamery
Petr Špringr z GfK Czech - specialista na výzkumy pomocí Oční kamery

Přednáška byla cílena rovněž na správný výběr cílové skupiny, její dobré motivaci, a vhodnou metodiku. Výsledky výzkumu neodpovídají realitě, pokud jsou otázky nejasné a zavádějící, případně se opakují nebo má respondent pocit, že moderátor neví, co dělá.

Výhody a rizika online výzkumu

Michal Straka ve své prezentaci vysvětlil případovou studii klienta Costa Coffee business case. Jedná se o mezinárodní řetězec kaváren, který byl založen ve Velké Británii a v ČR působí od roku 2008, avšak po akvizici Coffee Heaven v roce 2011 zaznamenal silný úbytek zákazníků.

Michal Straka se specializuje na projekty z oblasti financí, médií a státních institucí
Michal Straka se specializuje na projekty z oblasti financí, médií a státních institucí

Studie identifikuje problémy a navrhuje opatření s cílem sestavit Akční plán na podporu loajality zákazníků, přilákání bývalých i nových zákazníků včetně návrhu optimální komunikace.

Výsledkem konkrétních postupů jako jsou kampaně se zaměřením na kvalitu kávových produktů, případně speciální akce na podporu věrnostního programu, je nárůst loajálních zákazníků o 10 % a zvýšení obratu řetězce.

Vizitky přednášejících:

Adam Fendrych - Dobrý Web
Adam Fendrych - Dobrý Web

Adam Fendrych (Dobrý Web)
UX Designer Adam Fendrych, je specialista na použitelnost a návrh webu. V konzultační agentuře Dobrý Web vede odborná školení na téma testování a designu webu. Adam navrhuje pro klienty uživatelská rozhraní, realizuje uživatelská testování a zpracovává analýzy. Na téma UX (user experience) publikuje a přednáší na odborných konferencích v Čechách i zahraničí, je spoluautorem knihy Uživatelsky přívětivá rozhraní.

Petr Špringr - GfK Czech 
Petr Špringr - GfK Czech

Petr Špringr (GfK Czech)
Po absolvování bakalářského studia na pražské vysoké škole ekonomických studií působil od roku 2006 jako projektový manažer a lektor v oblasti rozvoje kvality služeb. Pro GfK Czech pracuje od roku 2009 na pozici Market Specialist v oddělení Retail and technology. Součástí týmu kvalitativního výzkumu se stal od roku 2010 a v současné době má na starosti výzkumy pomocí Oční kamery.

Michal Straka - Ipsos
Michal Straka - Ipsos

Michal Straka (Ipsos)
Michal Straka se zaměřuje na výzkumy ze sektoru služeb, se specializací na projekty z oblasti financí, médií, cestovního ruchu a státních institucí. Má za sebou 12 let zkušeností s výzkumem trhu a veřejného mínění.